Monday, 23 March 2015

ENTREPRENEURSHIP THEORIES & CHARACTERISTIC

TEORI KEUSAHAWANAN

TEORI EKONOMI
  •  RICHARD CANTILLON
Beliau adalah orang yang memperkenalkan idea bahawa usahawan merupakan seorang pengambil risiko. Sekolah-sekolah proses Pasaran klasik, neoklasik dan Austria pemikiran semua menyumbangkan penjelasan bagi keusahawanan dengan pendekatan, untuk sebahagian besar, kepada keadaan ekonomi dan peluang-peluang yang mereka buat. Teori ekonomi keusahawanan cenderung untuk menerima kritikan yang besar kerana gagal untuk mengiktiraf dinamik, sifat terbuka sistem pasaran, mengabaikan sifat unik aktiviti keusahawanan dan downplaying konteks yang pelbagai di mana keusahawanan berlaku.

TEORI PSIKOLOGI
  • DAVID MCCLELLAND
Teori psikologi memberi tumpuan kepada individu dan elemen mental atau emosi yang mendorong individu keusahawanan. Dia tawaran bahawa usahawan mempunyai keperluan untuk pencapaian yang menggerakkan aktiviti mereka.

  • JULIEN ROTTER
Beliau mengemukakan teori lokus kawalan. Teori bangsat ini berpendapat bahawa orang yang mempunyai lokus dalaman yang kuat kawalan percaya tindakan mereka boleh mempengaruhi dunia luar dan kajian menunjukkan kebanyakan usahawan mempunyai sifat. Pendekatan akhir, walaupun tidak disokong oleh penyelidikan, menunjukkan personaliti antara kreativiti dan daya tahan untuk memandu optimis tingkah laku keusahawanan.

TEORI SOSIAL
  • MAX WEBBER
Pertumbuhan keusahawanan bergantung kepada sistem nilai etika. Semangat kapitalisme berpusat kepada pertumbuhan keusahawanan. Semangat pertumbuhan perindustrian yang pesat bergantung kepada penggunaan rasional sumber, yang akhirnya bergantung kepada orientasi nilai individu. Kecenderungan pengambilalihan dan sikap rasional ekonomi ke arah tindakan yang dihasilkan oleh nilai-nilai etika. Syarat yang perlu bagi semangat kapitalisme adalah sikap mental yang baik dalam masyarakat ke arah pengambilalihan kekayaan.

Terdapat beberapa kritikan teori Weber:
  • Terdapat satu sistem tunggal Nilai-nilai Hindu 'Paritha'
  • masyarakat India dihayati nilai-nilai dan diterjemahkan ke dalam tingkah laku mereka
  • Daya Tahan kepada tekanan luar dan perubahan

CIRI-CIRI USAHAWAN
ü   
  • MINAT DAN KESUNGGUHAN
Seorang usahawan yang bijak memulakan perniagaan sering didorong oleh usaha untuk tujuan yang lebih mendalam di luar mekanik semata-mata menjalankan perniagaan. Pada pendapat saya, untuk memberi kuasa kepada rakyat untuk mempertimbangkan aset yang paling berharga dalam hidup mereka adalah mengenai masa. Sebagai contoh, saya bangun awal setiap pagi kerana saya tidak mahu membazirkan hari saya. Jika kita mempunyai semangat untuk permulaan kita dalam perniagaan, ini akan mendorong kita untuk mengusahakan idea kita itu untuk menjadi kenyataan. Tanpa mempertimbangkan perkara-perkara tersebut, kita akan kekurangan motivasi yang diperlukan untuk dimasukkan ke dalam kehidupan seharian kita bagi merealisasikan perniagaan tersebut.
  • KETABAHAN
Usahawan perlu berupaya untuk menangani halangan. Sebuah perniagaan tidak dapat dibina dalam sekelip mata, dan menjadikan idea mereka menjadi kenyataan yang akan mengambil masa. Mereka perlu menjadi biasa dengan orang berkata negatif kepada mereka. Apa yang membuat usahawan hebat adalah mempunyai ketabahan untuk berkembang tidak kira berapa kali mereka ggal dan tersungkur.
Kejayaan sesuatu perniagaan bergantung kepada komitmen usahawan. Komitmen boleh membantu usahawan untuk mengatasi ancaman dan halangan-halangan dalam perniagaan. Komitmen kepada idea usahawan dan pelaburan mereka menentukan kejayaan pelaburan yang mereka usahakan.

Usahawan tidak mudah kecewa dan berputus asa apabila kegagalan berlaku. Mereka belajar dari kegagalan. Dalam masa yang sukar, mereka masih mencari peluang. Ramai usahawan percaya mereka lebih banyak belajar daripada kegagalan dan pesakit untuk kejayaan.

  • BERORIENTASIKAN PELUANG
Fokus usahawan dan mula merebut peluang tidak bergantung kepada kajian, struktur atau strategi sahaja. Mereka bermula dengan peluang yang ada dan menjadikannya sebagai panduan untuk memahami isu-isu yang penting. Usahawan mempunyai budi bicara dalam mencari peluang. Dalam mencari peluang-peluang perniagaan baru, usahawan melihat peristiwa yang sama seperti orang lain, tetapi hasilnya atau penilaian peristiwa tersebut adalah berbeza. Usahawan bukan sahaja dapat mencari peluang yang ada tetapi mempunyai keupayaan untuk merebut peluang ini.

  • KEYAKINAN DAN OPTIMISTIK
Usahawan mempunyai keyakinan diri yang tinggi dalam keupayaan mereka untuk mencapai kejayaan. Kecenderungan ini membuatkan mereka menjadi yakin tentang kejayaan mereka akan mempunyai sikap dan ini adalah berdasarkan kepada keadaan sebenar. Dengan keyakinan yang tinggi dan keyakinan, ia tidak menghairankan bahawa ramai usahawan yang gagal banyak kali sebelum ini, akhirnya menjadi usahawan yang berjaya.

  • DRIVE TO ACHIVE
Kejayaan adalah motivasi utama bagi seorang usahawan. Apabila usahawan memulakan sesuatu, beliau mempunyai momentum untuk menyelesaikan, mengejar dan mencapai matlamat mereka. Satu tanggapan yang sering menjadi salah faham mengenai usahawan adalah "wang merupakan suatu keinginan utama". Mereka mungkin berfikir bahawa usahawan didorong oleh wang atau keuntungan. Tetapi hakikatnya ialah bagi usahawan, wang hanya sebagai tanda dan simbol kejayaan yang mereka kecapi dan wang bukan merupakan pemacu motivasi kepada usahawan.

  • BERFIKIRAN TERBUKA
Sebagai seorang usahawan, mereka mungkin berfikir bahawa mereka telah menumpukan perhatian pada rancangan perniagaan, tetapi mereka perlu belajar untuk mengambil pendapat orang lain. Kemudian jika didapati bahawa rancangan mereka tidak akan bekerja, maka mereka perlu cuba untuk menyesuaikan diri. Seperti yang dikatakan oleh Mark Cuban, " Follow the green, not the dream." Jika permulaan perniagaan impian kita itu tidak akan menguntungkan, kita mungkin perlu menukar fokus.

No comments:

Post a Comment