TEORI
KEUSAHAWANAN
TEORI EKONOMI
- RICHARD CANTILLON
Beliau
adalah orang yang
memperkenalkan idea bahawa usahawan
merupakan seorang pengambil risiko.
Sekolah-sekolah proses Pasaran klasik, neoklasik
dan Austria pemikiran
semua menyumbangkan penjelasan bagi keusahawanan
dengan pendekatan, untuk sebahagian
besar, kepada keadaan ekonomi dan peluang-peluang yang mereka buat. Teori ekonomi keusahawanan
cenderung untuk menerima kritikan yang besar kerana
gagal untuk mengiktiraf dinamik,
sifat terbuka sistem
pasaran, mengabaikan sifat unik aktiviti keusahawanan dan downplaying konteks yang
pelbagai di mana keusahawanan
berlaku.
TEORI PSIKOLOGI
- DAVID MCCLELLAND
Teori
psikologi memberi tumpuan kepada individu dan elemen mental atau emosi yang
mendorong individu keusahawanan. Dia tawaran bahawa usahawan mempunyai
keperluan untuk pencapaian yang menggerakkan aktiviti mereka.
- JULIEN ROTTER
Beliau
mengemukakan teori lokus kawalan. Teori bangsat ini berpendapat bahawa orang
yang mempunyai lokus dalaman yang kuat kawalan percaya tindakan mereka boleh
mempengaruhi dunia luar dan kajian menunjukkan kebanyakan usahawan mempunyai
sifat. Pendekatan akhir, walaupun tidak disokong oleh penyelidikan, menunjukkan
personaliti antara kreativiti dan daya tahan untuk memandu optimis tingkah laku
keusahawanan.
TEORI SOSIAL
- MAX WEBBER
Pertumbuhan
keusahawanan bergantung kepada sistem nilai etika. Semangat kapitalisme berpusat
kepada pertumbuhan keusahawanan. Semangat pertumbuhan perindustrian yang pesat
bergantung kepada penggunaan rasional sumber, yang akhirnya bergantung kepada
orientasi nilai individu. Kecenderungan pengambilalihan dan sikap rasional
ekonomi ke arah tindakan yang dihasilkan oleh nilai-nilai etika. Syarat yang
perlu bagi semangat kapitalisme adalah sikap mental yang baik dalam masyarakat
ke arah pengambilalihan kekayaan.
Terdapat
beberapa kritikan teori Weber:
- Terdapat satu sistem tunggal Nilai-nilai Hindu 'Paritha'
- masyarakat India dihayati nilai-nilai dan diterjemahkan ke dalam tingkah laku mereka
- Daya Tahan kepada tekanan luar dan perubahan
CIRI-CIRI
USAHAWAN
ΓΌ
- MINAT DAN KESUNGGUHAN
Seorang
usahawan yang bijak memulakan perniagaan sering didorong oleh usaha untuk
tujuan yang lebih mendalam di luar mekanik semata-mata menjalankan perniagaan.
Pada pendapat saya, untuk memberi kuasa kepada rakyat untuk mempertimbangkan
aset yang paling berharga dalam hidup mereka adalah mengenai masa. Sebagai
contoh, saya bangun awal setiap pagi kerana saya tidak mahu membazirkan hari
saya. Jika kita mempunyai semangat untuk permulaan kita dalam perniagaan, ini
akan mendorong kita untuk mengusahakan idea kita itu untuk menjadi kenyataan.
Tanpa mempertimbangkan perkara-perkara tersebut, kita akan kekurangan motivasi
yang diperlukan untuk dimasukkan ke dalam kehidupan seharian kita bagi
merealisasikan perniagaan tersebut.
- KETABAHAN
Usahawan
perlu berupaya untuk menangani halangan. Sebuah perniagaan tidak dapat dibina
dalam sekelip mata, dan menjadikan idea mereka menjadi kenyataan yang akan
mengambil masa. Mereka perlu menjadi biasa dengan orang berkata negatif kepada
mereka. Apa yang membuat usahawan hebat adalah mempunyai ketabahan untuk
berkembang tidak kira berapa kali mereka ggal dan tersungkur.
Kejayaan
sesuatu perniagaan bergantung kepada komitmen usahawan. Komitmen boleh membantu
usahawan untuk mengatasi ancaman dan halangan-halangan dalam perniagaan.
Komitmen kepada idea usahawan dan pelaburan mereka menentukan kejayaan
pelaburan yang mereka usahakan.
Usahawan
tidak mudah kecewa dan berputus asa apabila kegagalan berlaku. Mereka belajar
dari kegagalan. Dalam masa yang sukar, mereka masih mencari peluang. Ramai
usahawan percaya mereka lebih banyak belajar daripada kegagalan dan pesakit
untuk kejayaan.
- BERORIENTASIKAN PELUANG
Fokus
usahawan dan mula merebut peluang tidak bergantung kepada kajian, struktur atau
strategi sahaja. Mereka bermula dengan peluang yang ada dan menjadikannya
sebagai panduan untuk memahami isu-isu yang penting. Usahawan mempunyai budi
bicara dalam mencari peluang. Dalam mencari peluang-peluang perniagaan baru,
usahawan melihat peristiwa yang sama seperti orang lain, tetapi hasilnya atau
penilaian peristiwa tersebut adalah berbeza. Usahawan bukan sahaja dapat
mencari peluang yang ada tetapi mempunyai keupayaan untuk merebut peluang ini.
- KEYAKINAN DAN OPTIMISTIK
Usahawan
mempunyai keyakinan diri yang tinggi dalam keupayaan mereka untuk mencapai
kejayaan. Kecenderungan ini membuatkan mereka menjadi yakin tentang kejayaan
mereka akan mempunyai sikap dan ini adalah berdasarkan kepada keadaan sebenar.
Dengan keyakinan yang tinggi dan keyakinan, ia tidak menghairankan bahawa ramai
usahawan yang gagal banyak kali sebelum ini, akhirnya menjadi usahawan yang
berjaya.
- DRIVE TO ACHIVE
Kejayaan
adalah motivasi utama bagi seorang usahawan. Apabila usahawan memulakan
sesuatu, beliau mempunyai momentum untuk menyelesaikan, mengejar dan mencapai
matlamat mereka. Satu tanggapan yang sering menjadi salah faham mengenai
usahawan adalah "wang merupakan suatu keinginan utama". Mereka
mungkin berfikir bahawa usahawan didorong oleh wang atau keuntungan. Tetapi hakikatnya
ialah bagi usahawan, wang hanya sebagai tanda dan simbol kejayaan yang mereka
kecapi dan wang bukan merupakan pemacu motivasi kepada usahawan.
- BERFIKIRAN TERBUKA
Sebagai
seorang usahawan, mereka mungkin berfikir bahawa mereka telah menumpukan
perhatian pada rancangan perniagaan, tetapi mereka perlu belajar untuk
mengambil pendapat orang lain. Kemudian jika didapati bahawa rancangan mereka
tidak akan bekerja, maka mereka perlu cuba untuk menyesuaikan diri. Seperti
yang dikatakan oleh Mark Cuban, " Follow the green, not the dream."
Jika permulaan perniagaan impian kita itu tidak akan menguntungkan, kita mungkin
perlu menukar fokus.