Saturday, 14 March 2015

WELL KNOWN NAMES!


Terdapat beberapa orang usahawan yang saya ketahui di Malaysia ini. Di dalam ruangan ini saya  akan berkongsi serba sedikit maklumat mengenai latar belakang serta kejayaan mereka dalam bidang keusahawanan. Usahawan-usahawan yang saya maksudkan ialah Dato Mokhzani Bin Mahathir, Tan Sri Dr. Tony Fernandes, Hajah Faizah Bawumi Sayed Ahmad dan Dato Siti Nurhaliza Binti Tarudin.

USAHAWAN 1 : DATO MOKHZANI BIN MAHATHIR
  • Dato Mokhzani Mahathir adalah anak kedua Tun Dr Mahathir Bin Mohamad dan Tun Dr Siti Hasmah.
  • Beliau dilahirkan pada Januari 1961 dan kini beliau adalah 54 tahun. 
  • Sudah tentu dia seorang warganegara Malaysia. 
  • Beliau sudah berkahwin dan mempunyai 5 orang anak.
  • Beliau mendapat pendidikan Sarjana Muda Sastera / Sains, Universiti Tulsa. Sumber kekayaan beliau adalah daripada perkhidmatan minyak dan gas.
Seperti yang kita tahu bahawa Dato Mokhzani Bin Mahathir lahir daripada keluarga ahli politik. Secara langsung, dia pernah terlibat dalam Pertubuhan Kebangsaan Melayu Bersatu (UMNO) dan memainkan peranan sebagai Bendahari Kanan Pemuda. Pada tahun 2008, dia berhenti dari kegiatan tersebut dan terus fokus terhadap perniagaannya.

Dato Mokhzani telah dilantik sebagai Ahli Lembaga Pengarah SapuraKencana Petroleum Berhad pada 9 Disember 2011 sebagai Pengarah Eksekutif Bukan Bebas dan Eksekutif Naib Pengerusi. Beliau juga merupakan ahli Jawatankuasa Imbuhan SapuraKencana Petroleum.


note : see! (picture below) haha.. I choose to talk about him, one of the reason is, he'd works with my Khan idol =) Shah Rukh Khan
 





USAHAWAN 2 : HAJAH FAIZAH BAWUMI SAYED AHMAD
  • Pemilik syarikat pemborong beras Faiza Marketing.
  • Warganegara Mesir. Beliau mengikut suaminya berhijrah ke Malaysia.
  • Beliau mempunyai 7 orang anak dan 32 cucu.
Puan Faiza seorang yang sangat berminat dengan hasil rempah kari. Dia membeli pelbagai rempah ratus seperti ketumbar, jintan putih, halba, cili kering, cengkih dan sebagainya untuk mencampurkan bahan-bahan bagi menghasilkan ikan kari dan daging di bawah jenama Bunga Raya. Semuanya dilakukan di rumah, daripada membasuh, pengeringan sehingga menggoreng rempah-rempah. Kemudian, dia menghantarnya ke kedai untuk bahan-bahan dan diedarkan.

Puan Hajjah Faiza Bawumi Sayed Ahmad, merumuskan resipi warisan tradisional tersendiri. Tetapi kemudian, dia cuba resipi spontan beliau untuk disesuaikan bagi masyarkat dan kebiasaan di Malaysia. Segala usahanya itu adalah hasil daripada pengalamannya. Daripada percubaan luar biasa tersebut, produk beliau mendapat perhatian besar daripada permintaan pasaran dan mendapat pertumbuhan positif bagi tahun-tahun berikutnya. Faiza mula membentuk unit perniagaan bebas untuk menerajui perniagaan rempah yang strategik.

Beberapa tahun kemudian, Puan Hajah Faiza memohon lesen pemborong dan menjual pelbagai jenis beras termasuklah beras ponni, beras basmathi, beras wangi dan beras Siam. Selepas menerima maklum balas positif terhadap usaha-usaha penyiasatan, beliau pergi dari satu kedai ke kedai lain untuk mendapatkan maklum balas sama ada mereka akan membeli jika dia menjual beras yang dihasilkannya. Pelanggan yang melanggan rempah ratus beliau turut membeli beras dari mereka.

Pada tahun 1998, Faiza Marketing Sdn. Bhd. (FMSB) telah bekerjasama dengan anak perempuannya iaitu Puan Najwa Abu Bakar yang tidak pernah mengenal penat lelah bekerja untuk menyebarkan perniagaan rempah ratus yang baik. Selepas itu, mereka mempunyai lebih daripada 20 jenis produk dan saluran promosi yang sangat baik dan strategik yang telah menjadi salah satu jenama yang paling dipercayai oleh isi rumah di seluruh rantau ini. Slogan mereka ialah Hygiene & Quality.



 


USAHAWAN 3 : TAN SRI DR. TONY FERNANDES

  • Dilahirkan pada 30 April 1964
  • Mendapat pendidikan di Epsom College dan Alice Smith School
  • Pekerjaan sebagai Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan, Pengarah AirAsia Berhad dan pengasas Tune Group Sdn Bhd
  • Pengerusi Queens Park Rangers

Tan Sri Dr. Tony Fernandes ialah pengasas Tune Air Sdn. Bhd. Yang merupakan satu-satunya orang yang memperkenalkan syarikat penerbangan bajet iaitu perkhidmatan tambang murah, AirAsia kepada Malaysia. Beliau membangkitkan idea tersebut dengan slogan "Now everyone can fly". Penyusunan semula organisasi AirAsia telah membawa mereka sehingga kepada perubahan yang besar dan membuat keuntungan dalam masa yang singkat dengan hanya RM1 untuk memulakan perniagaan. AirAsia telah menyusun semula organisasi dengan imej dan konsep tambang murah. AirAsia juga telah merevolusi industri syarikat penerbangan serantau. Ia telah menjadi syarikat penerbangan kos rendah yang pertama di Asia.

AirAsia telah bermula dengan hab pertama mereka pada tahun 2003 di Lapangan Terbang Antarabangsa Senai, Johor. Mereka juga mengembangkan operasi syarikat penerbangan mereka seterusnya di Thailand dan Indonesia. Pada tahun 2006, AirAsia menjadikan Terminal Penernangan Tambang Rendah (LCCT) di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) sebagai pusat operasi baru mereka.

Pada 27 Mac, 2006, kerajaan Malaysia mengumumkan bahawa AirAsia akan mengambil alih 96 bahagian laluan domestik pergi bersama 19 laluan domestik utama sebagai sebahagian daripada program penyusunan laluan Malaysia Airlines yang menyaksikan sebahagian besar penerbangan domestik dialihkan kepada AirAsia sejak 1 Ogos 2006.






USAHAWAN 4 : DATO SITI NURHALIZA BINTI TARUDIN
  • Penyanyi dan penulis lagu
  • Mendapat gelaran "The Voice of Asia" daripada Alicia Key dalam Anugerah MTV Asia 2005
  • Telah memcipta nama yang besar sebagai selebriti yang mencapai jualan terbilang platinum
Kecantikan dan kejayaan Dato Siti Nurhaliza sebagai penyanyi, pencipta lagu, penulis lirik, penerbit rekod, dan ahli perniagaan telah menjadikan beliau salah seorang daripada personaliti paling menarik dan disayangi oleh masyarakat Malaysia. Secara semula jadi, Dato Siti Nurhaliza mahu membuat kehadiran dirinya lebih dirasai oleh masyarakat dan peminatnya dengan melalui dunia kecantikan.

Selain membangunkan satu syarikat rakaman, Dato Siti Nurhaliza juga memperkenalkan dan melancarkan jenama produk kosmetik pada tahun 2010. Ia adalah SimplySiti. Beliau ingin berkongsi rahsia kecantikannya dengan masyarakat wanita yang lain. SimplySiti telah melalui Penyelidikan dan Pembangunan (R & D) di Korea. Ia juga telah menggunakan teknologi nano dalam produk sebelum mereka mendapat kelulusan halal dari JAKIM. Selepas sekitar dua bulan selepas pelancaran produk mereka, SimplySiti telah dianugerahkan sebagai "The Best Halal Product" dalam kategori kosmetik dari Halal Journal Magazine.

Beliau sentiasa berusaha untuk pergi lebih jauh dan lebih tinggi, pendapatan kekaguman peminat mahupun pengkritik. SimplySiti telah menunjukkan produk mereka sebagai jenama kosmetik terkenal dalam hanya empat tahun. Ia telah berkembang dari satu tahap kepada satu tahap yang lebih baik, seterusnya menawarkan produk dalam Penjagaan Kulit, Makeup dan Fragrance. Inovasi produk, warna yang mengikut trend dan kualiti terbaik dalam kategori produknya telah membawa SimplySiti kepada memperoleh ramai peminat setia.