Terdapat beberapa
orang usahawan yang saya ketahui di Malaysia ini. Di dalam ruangan ini
saya akan berkongsi serba sedikit
maklumat mengenai latar belakang serta kejayaan mereka dalam bidang
keusahawanan. Usahawan-usahawan yang saya maksudkan ialah Dato Mokhzani Bin
Mahathir, Tan Sri Dr. Tony Fernandes, Hajah Faizah Bawumi Sayed Ahmad dan Dato
Siti Nurhaliza Binti Tarudin.
USAHAWAN 1 : DATO MOKHZANI BIN MAHATHIR
- Dato Mokhzani Mahathir adalah anak kedua Tun Dr Mahathir Bin Mohamad dan Tun Dr Siti Hasmah.
- Beliau dilahirkan pada Januari 1961 dan kini beliau adalah 54 tahun.
- Sudah tentu dia seorang warganegara Malaysia.
- Beliau sudah berkahwin dan mempunyai 5 orang anak.
- Beliau mendapat pendidikan Sarjana Muda Sastera / Sains, Universiti Tulsa. Sumber kekayaan beliau adalah daripada perkhidmatan minyak dan gas.
Seperti yang kita tahu bahawa Dato Mokhzani Bin
Mahathir lahir daripada keluarga ahli politik. Secara langsung, dia pernah
terlibat dalam Pertubuhan Kebangsaan Melayu Bersatu (UMNO) dan memainkan
peranan sebagai Bendahari Kanan Pemuda. Pada tahun 2008, dia berhenti dari
kegiatan tersebut dan terus fokus terhadap perniagaannya.
Dato Mokhzani telah dilantik sebagai Ahli Lembaga
Pengarah SapuraKencana Petroleum Berhad pada 9 Disember 2011 sebagai Pengarah
Eksekutif Bukan Bebas dan Eksekutif Naib Pengerusi. Beliau juga merupakan ahli
Jawatankuasa Imbuhan SapuraKencana Petroleum.
note : see! (picture below) haha.. I choose to talk about him, one of the reason is, he'd works with my Khan idol =) Shah Rukh Khan
USAHAWAN 2 : HAJAH FAIZAH BAWUMI SAYED AHMAD
- Pemilik syarikat pemborong beras Faiza Marketing.
- Warganegara Mesir. Beliau mengikut suaminya berhijrah ke Malaysia.
- Beliau mempunyai 7 orang anak dan 32 cucu.
Puan Faiza seorang yang sangat berminat dengan hasil
rempah kari. Dia membeli pelbagai rempah ratus seperti ketumbar, jintan putih,
halba, cili kering, cengkih dan sebagainya untuk mencampurkan bahan-bahan bagi
menghasilkan ikan kari dan daging di bawah jenama Bunga Raya. Semuanya
dilakukan di rumah, daripada membasuh, pengeringan sehingga menggoreng
rempah-rempah. Kemudian, dia menghantarnya ke kedai untuk bahan-bahan dan
diedarkan.
Puan Hajjah Faiza Bawumi Sayed Ahmad, merumuskan
resipi warisan tradisional tersendiri. Tetapi kemudian, dia cuba resipi spontan
beliau untuk disesuaikan bagi masyarkat dan kebiasaan di Malaysia. Segala
usahanya itu adalah hasil daripada pengalamannya. Daripada percubaan luar biasa
tersebut, produk beliau mendapat perhatian besar daripada permintaan pasaran
dan mendapat pertumbuhan positif bagi tahun-tahun berikutnya. Faiza mula
membentuk unit perniagaan bebas untuk menerajui perniagaan rempah yang strategik.
Beberapa tahun kemudian, Puan Hajah Faiza memohon
lesen pemborong dan menjual pelbagai jenis beras termasuklah beras ponni, beras
basmathi, beras wangi dan beras Siam. Selepas menerima maklum balas positif terhadap
usaha-usaha penyiasatan, beliau pergi dari satu kedai ke kedai lain untuk
mendapatkan maklum balas sama ada mereka akan membeli jika dia menjual beras
yang dihasilkannya. Pelanggan yang melanggan rempah ratus beliau turut membeli
beras dari mereka.
Pada tahun 1998, Faiza Marketing Sdn. Bhd. (FMSB)
telah bekerjasama dengan anak perempuannya iaitu Puan Najwa Abu Bakar yang
tidak pernah mengenal penat lelah bekerja untuk menyebarkan perniagaan rempah
ratus yang baik. Selepas itu, mereka mempunyai lebih daripada 20 jenis produk
dan saluran promosi yang sangat baik dan strategik yang telah menjadi salah
satu jenama yang paling dipercayai oleh isi rumah di seluruh rantau ini. Slogan
mereka ialah Hygiene & Quality.
USAHAWAN 3 : TAN SRI DR. TONY FERNANDES
- Dilahirkan pada 30 April 1964
- Mendapat pendidikan di Epsom College dan Alice Smith School
- Pekerjaan sebagai Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan, Pengarah AirAsia Berhad dan pengasas Tune Group Sdn Bhd
- Pengerusi Queens Park Rangers
Tan Sri Dr. Tony Fernandes ialah pengasas Tune Air
Sdn. Bhd. Yang merupakan satu-satunya orang yang memperkenalkan syarikat
penerbangan bajet iaitu perkhidmatan tambang murah, AirAsia kepada Malaysia.
Beliau membangkitkan idea tersebut dengan slogan "Now everyone can fly".
Penyusunan semula organisasi AirAsia telah membawa mereka sehingga kepada
perubahan yang besar dan membuat keuntungan dalam masa yang singkat dengan
hanya RM1 untuk memulakan perniagaan. AirAsia telah menyusun semula organisasi
dengan imej dan konsep tambang murah. AirAsia juga telah merevolusi industri syarikat
penerbangan serantau. Ia telah menjadi syarikat penerbangan kos rendah yang
pertama di Asia.
AirAsia telah bermula dengan hab pertama mereka pada
tahun 2003 di Lapangan Terbang Antarabangsa Senai, Johor. Mereka juga
mengembangkan operasi syarikat penerbangan mereka seterusnya di Thailand dan
Indonesia. Pada tahun 2006, AirAsia menjadikan Terminal Penernangan Tambang
Rendah (LCCT) di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) sebagai
pusat operasi baru mereka.
Pada 27 Mac, 2006, kerajaan Malaysia mengumumkan
bahawa AirAsia akan mengambil alih 96 bahagian laluan domestik pergi bersama 19
laluan domestik utama sebagai sebahagian daripada program penyusunan laluan Malaysia
Airlines yang menyaksikan sebahagian besar penerbangan domestik dialihkan
kepada AirAsia sejak 1 Ogos 2006.
USAHAWAN 4 : DATO SITI NURHALIZA BINTI TARUDIN
- Penyanyi dan penulis lagu
- Mendapat gelaran "The Voice of Asia" daripada Alicia Key dalam Anugerah MTV Asia 2005
- Telah memcipta nama yang besar sebagai selebriti yang mencapai jualan terbilang platinum
Kecantikan dan kejayaan Dato Siti Nurhaliza sebagai
penyanyi, pencipta lagu, penulis lirik, penerbit rekod, dan ahli perniagaan telah
menjadikan beliau salah seorang daripada personaliti paling menarik dan
disayangi oleh masyarakat Malaysia. Secara semula jadi, Dato Siti Nurhaliza
mahu membuat kehadiran dirinya lebih dirasai oleh masyarakat dan peminatnya
dengan melalui dunia kecantikan.
Selain membangunkan satu syarikat rakaman, Dato Siti
Nurhaliza juga memperkenalkan dan melancarkan jenama produk kosmetik pada tahun
2010. Ia adalah SimplySiti. Beliau ingin berkongsi rahsia kecantikannya dengan
masyarakat wanita yang lain. SimplySiti telah melalui Penyelidikan dan Pembangunan
(R & D) di Korea. Ia juga telah menggunakan teknologi nano dalam produk
sebelum mereka mendapat kelulusan halal dari JAKIM. Selepas sekitar dua bulan
selepas pelancaran produk mereka, SimplySiti telah dianugerahkan sebagai "The
Best Halal Product" dalam kategori kosmetik dari Halal Journal Magazine.
Beliau sentiasa berusaha untuk pergi lebih jauh dan
lebih tinggi, pendapatan kekaguman peminat mahupun pengkritik. SimplySiti telah
menunjukkan produk mereka sebagai jenama kosmetik terkenal dalam hanya empat tahun.
Ia telah berkembang dari satu tahap kepada satu tahap yang lebih baik, seterusnya
menawarkan produk dalam Penjagaan Kulit, Makeup dan Fragrance. Inovasi produk,
warna yang mengikut trend dan kualiti terbaik dalam kategori produknya telah membawa
SimplySiti kepada memperoleh ramai peminat setia.