POCARI SWEAT
PT.
Amerta Indah Otsuka merupakan anak perniagaan Otsuka Pharmaceutical Co., Ltd.,
iaitu sebuah perniagaan yang menjalankan aktiviti perniagaan dalam bidang farmasi
yang sudah terkenal di Jepun. Semasa PT. Amerta Indah Otsuka beroperasi dalam bidang
perniagaan minuman isotonik, perniagaannya
dahulu belum sebesar dan berkembang dibandingkan saudaranya PT Otsuka
Indonesia. PT. Amerta Indah Otsuka merupakan sebuah syarikat yang memasarkan
produk minuman Pocari Sweat di Indonesia.
Pocari
Sweat merupakan minuman isotonik yang pada awalnya dihasilkan di Jepun.
Pengilangnya ialah PT Otsuka Pharmaceutical, suatu syarikat farmasi yang tidak
membuat produk sesuai keinginan pasaran, akan tetapi syarikat ini membuat
produk berdasarkan penyelidikan atau bukti-bukti ilmiah, kemudian memperkenalkannya ke pasaran. Hal
inilah yang menyebabkan produk-produknya, termasuk Pocari Sweat, memerlukan
usaha tambahan dalam pemasarannya. Pocari Sweat merupakan produk nutrasetikal.
Produk nutrasetikal ditakrifkan sebagai sejumlah bahan untuk makanan atau
sebahagian daripada makanan yang memberi keuntungan perubatan, termasuk di
dalamnya dapat mencegah penyakit atau menangani penyakit. Keunggulan minuman
isotonik terletak pada kemampuan dalam menggantikan cecair tubuh badan secara
berkesan, sehingga secara tidak langsung produk minuman ini membantu proses
pemulihan badan dari keadaan sakit. Jika melihat fungsi minuman isotonik dan
gaya hidup masyarakat yang semakin kisah dengan kesihatan di tengah kesibukan
aktiviti mereka, maka prospek Pocari Sweat sangat baik untuk dibangunkan. Oleh
kerana itu, PT Otsuka Pharmaceutikal terus mengembangkan usahanya hingga ke
pelbagai negara, termasuk Indonesia.
Perjuangan
untuk memasarkan Pocari Sweat dari tahun 1990 hingga kejayaannya kini bukanlah
usaha yang mudah. Jualan Pocari Sweat mengalami kerugian sejak pertama kali
dipasarkan di Indonesia, sedangkan potensi pasaran di Indonesia sangat besar.
Namun,
inilah cabaran yang perlu dihadapi oleh pengeluar sesuatu produk jika pengeluar
tersebut memasarkan produk yang relatif baru dan belum dikenal masyarakat
secara meluas. Pada awal penetrasi, persepsi masyarakat di Indonesia terhadap
Pocari Sweat masih kabur. Pocari Sweat sejajar dengan minuman ringan lain serta
air mineral, seperti Coca-Cola, Sprite, Fanta, Aqua, dan Vit. Sedangkan Pocari
Sweat merupakan minuman isotonik, iaitu minuman pengganti ion tubuh untuk
kesihatan dan kecergasan. Pendedahan mengenai pentingnya hidup sihat terus
dilakukan oleh PT Amerta Indah Otsuka sebagai sebahagian daripada strategi
pemasaran agar Pocari Sweat semakin dikenali dan diterima masyarakat. PT Amerta
Indah Otsuka terus melakukan kajian pasaran. Pelbagai aktiviti komunikasi
pemasaran digunakan, daripada iklan di TV, media cetak, sponshorship, sehingga
pelbagai kegiatan below the line dengan menghabiskan kos berbilion-bilion
ringgit. Pendidikan melalui jalur perubatan juga telah ditempuh dengan bantuan para
doktor yang memberi penjelasan kepada masyarakat. Usaha yang tidak mengenal lelah
itu akhirnya membuahkan hasil. Mereka mulai mendapatkan keuntungan yang
berlipat kali ganda dari modal malahan mengatasi kegagalan besar yang pernah
mereka alami.
No comments:
Post a Comment