Friday, 27 March 2015

KENALI POCARI SWEAT




POCARI SWEAT

PT. Amerta Indah Otsuka merupakan anak perniagaan Otsuka Pharmaceutical Co., Ltd., iaitu sebuah perniagaan yang menjalankan aktiviti perniagaan dalam bidang farmasi yang sudah terkenal di Jepun. Semasa PT. Amerta Indah Otsuka beroperasi dalam bidang perniagaan minuman isotonik, perniagaannya  dahulu belum sebesar dan berkembang dibandingkan saudaranya PT Otsuka Indonesia. PT. Amerta Indah Otsuka merupakan sebuah syarikat yang memasarkan produk minuman Pocari Sweat di Indonesia.


Pocari Sweat merupakan minuman isotonik yang pada awalnya dihasilkan di Jepun. Pengilangnya ialah PT Otsuka Pharmaceutical, suatu syarikat farmasi yang tidak membuat produk sesuai keinginan pasaran, akan tetapi syarikat ini membuat produk berdasarkan penyelidikan atau bukti-bukti ilmiah,  kemudian memperkenalkannya ke pasaran. Hal inilah yang menyebabkan produk-produknya, termasuk Pocari Sweat, memerlukan usaha tambahan dalam pemasarannya. Pocari Sweat merupakan produk nutrasetikal. Produk nutrasetikal ditakrifkan sebagai sejumlah bahan untuk makanan atau sebahagian daripada makanan yang memberi keuntungan perubatan, termasuk di dalamnya dapat mencegah penyakit atau menangani penyakit. Keunggulan minuman isotonik terletak pada kemampuan dalam menggantikan cecair tubuh badan secara berkesan, sehingga secara tidak langsung produk minuman ini membantu proses pemulihan badan dari keadaan sakit. Jika melihat fungsi minuman isotonik dan gaya hidup masyarakat yang semakin kisah dengan kesihatan di tengah kesibukan aktiviti mereka, maka prospek Pocari Sweat sangat baik untuk dibangunkan. Oleh kerana itu, PT Otsuka Pharmaceutikal terus mengembangkan usahanya hingga ke pelbagai negara, termasuk Indonesia.

Perjuangan untuk memasarkan Pocari Sweat dari tahun 1990 hingga kejayaannya kini bukanlah usaha yang mudah. Jualan Pocari Sweat mengalami kerugian sejak pertama kali dipasarkan di Indonesia, sedangkan potensi pasaran di Indonesia sangat besar.


Namun, inilah cabaran yang perlu dihadapi oleh pengeluar sesuatu produk jika pengeluar tersebut memasarkan produk yang relatif baru dan belum dikenal masyarakat secara meluas. Pada awal penetrasi, persepsi masyarakat di Indonesia terhadap Pocari Sweat masih kabur. Pocari Sweat sejajar dengan minuman ringan lain serta air mineral, seperti Coca-Cola, Sprite, Fanta, Aqua, dan Vit. Sedangkan Pocari Sweat merupakan minuman isotonik, iaitu minuman pengganti ion tubuh untuk kesihatan dan kecergasan. Pendedahan mengenai pentingnya hidup sihat terus dilakukan oleh PT Amerta Indah Otsuka sebagai sebahagian daripada strategi pemasaran agar Pocari Sweat semakin dikenali dan diterima masyarakat. PT Amerta Indah Otsuka terus melakukan kajian pasaran. Pelbagai aktiviti komunikasi pemasaran digunakan, daripada iklan di TV, media cetak, sponshorship, sehingga pelbagai kegiatan below the line dengan menghabiskan kos berbilion-bilion ringgit. Pendidikan melalui jalur perubatan juga telah ditempuh dengan bantuan para doktor yang memberi penjelasan kepada masyarakat. Usaha yang tidak mengenal lelah itu akhirnya membuahkan hasil. Mereka mulai mendapatkan keuntungan yang berlipat kali ganda dari modal malahan mengatasi kegagalan besar yang pernah mereka alami.

No comments:

Post a Comment