Usahawan dalaman atau korporat ialah individu yang memiliki
ciri-ciri keusahawanan yang tinggi dan lazimnya yang bekerja dalam sesebuah
organisasi atau syarikat. Mereka bersedia memikul tanggungjawab yang lebih bagi
mencipta inovasi baru dalam syarikat. Usahawan korporat juga merupakan seorang
pencipta atau pereka cipta, tetapi yang lebih utama mereka merupakan kumpulan
pekerja yang mencari jalan untuk menukar sesuatu idea menjadi satu realiti yang
jika diurus dengan baik akan menguntungkan syarikat.
KEMAHIRAN DAN PENGALAMAN
oKedua-dua pihak mempunyai kemahiran yang sama.
oNamun, usahawan lebih bebas dalam mengeksploitasikan
kemahiran berbanding dengan usahawan korporat yang terikat dengan polisi dan
prosedur syarikat.
PERSEKITARAN
oUsahawan berhadapan dengan persekitaran mikro dan
makro seperti pekerja kerajaan. pesaing, dan lain-lain.
oUsahawan korporat pula menghadapi persekitaran yang
sama dengan usahawan cuma ditambah dengan persekitaran korporat. Usahawan
korporat akan terpaksa menghadapi dan mengadaptasikan budaya syarikat di mana
mereka berada.
SUMBER
oUsahawan boleh mendapatkan segala sumber daripada
pihak yang pelbagai seperti institusi kewangan. pelabur, dan lain-lain.
oUsahawan korporat hanya terikat kepada sumber-sumber
yang disediakan oleh syarikat sahaja.
KEGAGALAN DAN KESILAPAN
oBagi usahawan, segala kesilapan akan ditanggung
sendiri oleh syarikat. Kesilapan juga akan mudah diketahui umum terutama di
kalangan pelabur dan lain-lain.
oUsahawan korporat pula boleh berselindung di sebalik
nama syarikat apabila melakukan kesilapan.
PEMBUATAN KEPUTUSAN
oBagi usahawan mereka boleh membuat keputusan tanpa
bergantung kepada mana-mana pihak.
oUsahawan korporat pula terikat dengan struktur
hierarki syarikat dalam membuat keputusan. Segala keputusan akan dirujuk
kepada pengurusan atasan terlebih dahulu.
RISIKO
oUsahawan menerima risiko yang sederhana dan pada masa
yang sama, mengutamakan reputasi syarikat.
oUsahawan korporat menerima risiko yang sederhana dan
meletakkan kerjaya dan tugas sebagai cagaran.
SIKAP TERHADAP STATUS
oUsahawan menganggap simbol syarikat adalah paling
bernilai dan amat bermakna.
oUsahawan korporat mereka akan bermati-matian bekerja
untuk syarikat tetapi bersedia mengorbankan status demi mencapai kejayaan
yang diharapkan.
Menurut Abraham Maslow manusia mempunyai lima keperluan yang disusun
mengikut tahap kepentingannya atau disebut juga sebagai hirarki dari yang paling
penting hingga yang kurang penting. Maslow mengeluarkan 5 jenis atau tahap
keperluan yang terlibat iaitu keperluan fisiologi, keperluan keselamatan,
keperluan sosial, keperluan penghargaan dan self
actualization.
FISIOLOGI
Apa
yang dimaksudkan dengan keperluan fisiologi ialah keperluan asas yang manusia
perlukan untuk mereka bertahan hidup. Sebagai contohnya ialah makanan dan
minuman, tempat tinggal serta pakaian. Pada tahap ini, semua golongan tergolong
secara amnya dalam tahap ini.
KESELAMATAN
Apabila
seseorang individu itu telah sempurna dengan keperluan asas seperti keprluan
fisiologi tersebut, mereka mula memerlukan keselamatan dan keamanan bagi
kehidupan yang telah mereka miliki.
SOSIAL
Setelah
seseorang individu itu merasakan aman dan selamat dengan hidup mereka,
setrusnya mereka memerlukan pergaulan sosial. Keperluan sosial merangkumi rasa
ingin bergaul dan bercampur dengan masyarakat lain, saling mempercayai antara
satu sama lain serta memiliki dan dimiliki. Pada tahap ini, mereka akan mula
membahagikan kehidupan mereka dengan orang lain. Sebagai contohnya ialah,
seseorang individu itu mula bekerjasama dengan individu lain untuk menjalankan
perniagaan, dua orang pasangan lelaki dan perempuan saling mempercayai untuk
berumahtangga dan sebagainya.
PENGHARGAAN
Menurut
Abraham Maslow, manusia akan ada keinginan untuk dirinya dinilai dan dihargai
oleh apa sahaja disekelilingnya. Seseorang itu menginginkan dirinya mempunyai
nilai tertentu, bagi orang lain mengingatinya. Antara contoh penghargaan
terhadap diri ialah hadiah, penganugerahan, pujian dan sokongan. Penghargaan diri
dari orang sekeliling sangat memberi kesan dalam memotivasikan seseorang
individu itu.
SELF ACTUALIZATION
Self actualization
ialah tahap teratas dalam teori hierarki keperluan Abraham Maslow. Hal ini
merupakan keperluan untuk mewujudkan segala kemampuan dan seringkali kelihatan
pada hal-hal yang sesuai untuk mencapaimatlamat dan cita-cita seseorang. Dalam
motivasi kerja pada tahap ini memerlukan kemampuan mengurus yang baik supaya ianya
selari dengan cita-cita diri sendiri dan matlamat organisasi untuk menghasilkan
produk yang lebih produktif.
2. HERZBERG’S
TWO-FACTOR THEORY
FrederickHerzbergadalahahli psikologiyangmengeluarkan teori dan pendapatdalamhubungan antarasikapdanmotivasipekerjadi tempat kerja.Dia ingin mengetahui
tentang perkara yang menjadi kepuasan hati dan ketidapuasan hati seseorang
individu itu apabila di tempat kerja.Herzbergmembangunkanteorimotivasidi tempat kerjadikenali sebagaiteoridua faktor. Teoridua faktoradalah berdasarkan kepadaandaian bahawaterdapat duasetfaktoryang
mempengaruhimotivasiditempat kerja dengansama adameningkatkankepuasanpekerja
atausebaliknya.
Faktor yang pertama ialah
faktor hygiene. Herzberg menggunakan istilah hygiene untuk menerangkan
faktor-faktor yang menyebabkan rasa tidak puas hati di tempat kerja, iaitu ekstrinsik
(bebas daripada kerja itu sendiri), dan dikaitkan dengan perkara-perkara
seperti pampasan, keselamatan kerja, politik organisasi, keadaan kerja, kualiti
kepimpinan, dan hubungan antara penyelia, orang bawahan dan rakan-rakan.
Menurut Herzberg, faktor-faktor
ini tidak memberi motivasi kepada pekerja. Faktor hygiene adalah mengenai
membuat pekerja berasa selesa, selamat dan gembira. Apabila faktor hygiene
tidak dipenuhi, ia akan wujud sesuatu yang hilang atau kurang.
Faktor kedua adalah motivasi.
Ini dikaitkan dengan motivasi pekerja dan timbul daripada keadaan intrinsik,
atau bergantung, kerja itu sendiri. Faktor-faktor untuk kepuasan termasuk
tanggungjawab, kepuasan kerja, pengiktirafan, pencapaian, peluang untuk
pertumbuhan dan kemajuan.
3. TEORI
X DAN Y MCGREGOR’
Teori ini merupakan teori mengenai kelakuan atau gelagat seseorang
individu itu yang membezakan mereka antara satu sama lain. Konsep teori X dan Y
dikemukakan oleh Douglas McGregor dalam buku “The Human Side Enterprise” di
mana pengurus atau pemimpin organisasi memiliki dua jenis pandangan terhadap
para pegawai dan kakitangan mereka iaitu teori X atau teori Y.
oTEORI X
Dalam
teori X, McGregor menyatakan bahawa manusia atau sesorang yang di bawah
kategori ini merupakan seorang yang malas, tidak suka diberikan kerja dan
mengelak daripada diberikan pekerjaan serta tanggungjawab kepadanya. Golongan
teori ini mengharapkan balasan dan ganjaran yang tinggi sedangkan mereka tidak
mempunyai tujuan dan cita-cita hidup yang tinggi dan jelas. Dalam melakukan
sebarang pekerjaan, mereka ini perlu dikawal serta diarahkan dengan tegas agar
pekerjaan dapat dilaksanakan. Terdapat beberapa andaian terhadap golongan teori
X iaitu : ::: Mereka secara semulajadinya tidak suka berkerja
dan apabila terdapat kesempatan untuk berbuat demikian, mereka akan
melakukannya. ::: Oleh sebab mereka ini tidak suka dengan
kerja, mereka perlu dikerah dan dikawal atau diberi peringatan tentang hukuman
yang diberikan sekiranya tidak melaksanakan tugas. :::Mereka sering mengelakkan diri daripada
diamanahkan untuk melakukan sesuatu tanggungjawab sama ada kecil atau besar dan
mereka memerlukan arahan untuk berkerja.
oTEORI Y
Teori
Y menjelaskan tentang seseorang individu itu menganggap bahawa kerja merupakan
sesuatu yang perlu dilakukan oleh setiap manusia. Golongan dalam teori Y ini
mempunyai tujuan, cita-cita dan matlamat hidup yang jelas serta tinggi untuk
dicapai. Mereka ini memiliki sifat kerjaya yang amat teratur dan mempunyai daya
kerajinan yang tinggi, komited terhadap kerja yang diamanahkan serta
bertanggungjawab. Secara umumnya, teori Y ialah suatu teori yang lebih positif
berbanding teori X. McGregor menyatakan :
·Mereka menganggap bahawa berkerja adalah satu
perkara yang penting dan merupakan sebahagian daripada kehidupan mereka seperti
aktiviti-aktiviti lain. Contohnya sukan, berehat dan sebagainya.
·Mereka tidak memerlukan kawalan serta
pemerhatian kerana individu seperti ini lebih suka berkerja dalam keadaan yang
bebas dan tidak terkongkong. Ini dapat membantu mereka untuk berkerja dengan
lebih komited kepada pencapaian objektif organisasi.
·Mereka mempunyai usaha yang gigih dan cepat
belajar bagi menerima tanggungawab dalam melaksanakan dan menjalankan tugas
yang diamanahkan. Seterusnya melakukan tugas itu dengan penuh amanah.
4. TEORI
ERG ALDERFER
Teori ERG ini mengandungi beberapa elemen iaitu Existance (keberadaan),
Relatedness (keberkaitan) dan Growth (pertumbuhan).
Existance merupakan suatu keperluan yang sangat asas dalam kehidupan
manusia. Keperluan asas manusia yang dimaksudkan adalah fisiologi seperti yang
diterangkan dalam teori keperluan Maslow.
Relatedness pula ialah merupakan hubungan dengan individu-individu yang
penting bagi seseorang itu, seperti anggota keluarga, sahabat, dan penyelia di tempat
kerja. Ianya berkaitan dengan kepentingan seseorang itu dalam berhubungan atau
berinteraksi dengan individu lain di sekelilingnya.
5. TEORI
KEPERLUAN PENCAPAIAN MCCLELLAND
McClelland menyatakan (Teori Pencapaian McClelland, 1961),
seseorang individu mempunyai tiga motif asas iaitu keperluan pencapaian,
keperluan gabungan dan keperluan memperolehi kuasa. Keperluan pencapaian
diperolehi apabila seseorang pekerja mencapai kejayaan mengikut piawaian
tertentu. Keperluan gabungan (afiliasi) diperolehi apabila seseorang pekerja
apabila ia menjalin hubungan yang lebih rapat dengan orang lain.
Manakala keperluan memperolehi kuasa diperolehi daripada seseorang
pekerja apabila mereka berjaya mengawal atau mempengaruhi kelakuan orang lain.
Kajian ahli psikologi mendapati bahawa individu yang tinggi keperluan
pencapaian lebih berjaya dalam pekerjaannya jika jenis pekerjaan tersebut
membantu pencapaian peribadinya.
6. TEORI
PENILAIAN KOGNITIF
Tujuan
aspek kognitif ialah
berorientasikan pada
kemampuan berfikir yang mencakupi kemampuan intelektual yang lebih
sederhana.Aspek kognitif menerangkan tentang kemampuan mental yang
sering bermula dari peringkat pengetahuan hingga ke peringkat yang paling
tinggi iaitu perkembangan atau evolusi.
Tahap
pengetahuan adalah tahap dimana seseorang individu itu mampu mengingat
kembali tentang fakta, nama, istilah, proses, prinsip, teori da sebagainya. Tahap ini
merupakan tahap yang
paling rendah dalam penilaian kognitif.
7.LOCKE’S
GOAL-SETTING THEORY
Teori Penetapan
Matlamat Lockemengatakan bahawaapabilamatlamat yang mencabaryangditetapkan untukpekerja,alat-alat yangbetuldisediakanuntuk mencapaimatlamatdanmaklum balaspositifdiberikan,pekerja akan merasakankepuasandenganprestasi yang dicapai.Ini menjadikanpekerjainginberusaha
untukmencapai matlamatyanglebih mencabar.
8. REINFORCEMENT
THEORY
Teori Pengukuhanmengkajikeadaan dalamanindividu, iaituperasaan hatidan
pemacuindividu. Teori inimemberi tumpuansepenuhnya kepadaapa yang berlaku kepadaseseorang
individuapabiladia mengambilbeberapatindakan. Oleh itu, menurutSkinner, persekitaran luaranorganisasiperlu direkadengan berkesandanpositifuntukmemberi motivasi kepadapekerja.Teori iniadalah alatyang
berkesanuntukmenganalisismengawalmekanismeuntuk tingkah laku individu.Walau
bagaimanapun, iatidak memberi
tumpuan kepadapunca-puncatingkah
lakuindividu.
Pengurus menggunakan kaedah berikut untuk mengawal tingkah laku pekerja:
oPositiveReinforcement :::inibermaksudmemberitindak balasyang positifapabilaseseorangmenunjukkantingkah lakupositifdandiperlukan.
Sebagai contoh:Segeramemujipekerjauntukdatangawaluntukkerja. Ini akan meningkatkankebarangkaliantingkah lakuluar biasayang berlakusekali lagi. Ganjaranadalahmengukuhkanpositif, tetapitidaksemestinya. Jikadanhanya jikatingkah
lakupekerjabertambah baik,ganjaranbolehdikatakanpeneguhanpositif. Pengukuhan positifmerangsangberlakunyasesuatu tingkah laku.Iaharusdiperhatikan
bahawalebihspontanadalahpemberianganjaran,pengukuhannilaiyang
lebih besaria mempunyai.
oPunishment :::Iabermaksudmenghapuskankesan-kesanpositifbagimengurangkankebarangkalianmengulangitingkah lakuyang tidak diinginipada masa akan datang.
Dalam erti katalain, hukumanertinyamemohonakibatyang tidak diinginiuntukmenunjukkantingkah
lakuyang tidak diingini. Sebagai
contoh: Menggantungpekerjakerana melanggarperaturanorganisasi. Hukumanbolehmenyamakan kedudukandenganpengukuhan positifdaripadasumberalternatif.
oExtinction ::: Iamenerangkanketiadaanpasukan
tambahan. Dalam erti katalain,
kepupusanbermaksudmerendahkankebarangkaliantingkah lakuyang tidak diinginidengan menghapuskanbalasanbagitingkah laku tertentu.Contohnya:jikapekerjatidak lagimenerimapujian dansokonganuntuk kerja-kerjayang dilakukan dengan baik,
dia mungkin merasa bahawausahanya tidak
membuahkan hasil yang baik.
9. EQUITY
THEORY
Teori Ekuiti
adalahteoriyang cubamenjelaskankepuasanhubungandari segipersepsipengagihanadilatautidak
adilsumberdalamhubunganinterpersonal.
Teori Ekuiti
beranggapan bahawa individu bermotivasi dengan keadilan. Jika mereka
mengenalpasti ketidaksamaan dalam input atau output nisbah sendiri dan golongan
rujukannya mereka, mereka akan berusaha untuk menyesuaikan input mereka untuk
mencapai ekuiti yang mereka anggarkan. Adams mencadangkan bahawa apabila persepsi
seseorang individu lebih tinggi daripada ekuiti, mereka akan lebih bermotivasi dan
sebaliknya.
Cara yang paling mudah untuk melihat Teori Ekuiti di tempat kerja adalah
apabila rakan-rakan membandingkan kerja yang mereka lakukan kepada orang lain
yang akan dibayar lebih daripada mereka.
10.EXPECTANCY THEORY
Teori Jangkaanadalah
berdasarkanandaian bahawaseseorangakanterdorong untukdikemukakan ketahap yang lebih tinggidaripada usaha mereka jikamerekayakin usahaakanmenghasilkan prestasi yanglebih tinggi.
Jika kitamemecahkandefinisiini, kitabolehmelihattigakomponenutama, termasuk jangkaan, prestasi danganjaran.
Jangkaan merujuk kepada tahap usaha pekerja yang bersedia untuk memberi komitmen
dengan harapan bahawa usaha yang tinggi akan menghasilkan prestasi yang lebih
baik.
Seorang pekerja sanggup berusaha ke tahap prestasi yang lebih tinggi
kerana hubungan yang dilihat antara prestasi dan ganjaran. Iaitu, tahap prestasi adalah
berdasarkan kepada kekuatan hubungan antara tingkah laku pekerja dan ganjaran
yang mereka akan terima daripada tindakan tersebut. Jika bekerja lima jam
tambahan seminggu akan menyebabkan kenaikan pangkat pada pengakhirannya,
kesanggupan untuk bekerja melebihi jam normal kerana keinginan pekerja untuk
mendapat anugerah.